Monday, 13 April 2015

Ciri-Ciri Lelaki Shaleh dan Beriman



Ciri-Ciri Lelaki Shaleh dan Beriman


Asalamu'alaikum Warahmatullah Wabarakatuh..


Ciri-Ciri Lelaki Shaleh dan Beriman - Memang berat menjadi manusia yang beriman, maksudnya adalah menjalankan setiap perintah-Nya dan juga menjauhi apa yang di larang-Nya, termasuk saya juga.

Akan tetapi walau saya belum sepenuhnya menjadi Lelaki Shaleh dan Beriman, saya akan tetap share apa saja Ciri-Ciri Lelaki Shaleh dan Beriman agar teman teman tahu, seperti apa itu Ciri-Ciri Lelaki Shaleh dan Beriman.

“ Baca juga Tips Mencari Jodoh yang Islami “

Langsung saja ciri-ciri lelaki yang shaleh dan yang beriman, antara lain dibawah ini :

1. Kuat Amalan Agamanya.

Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan sholat pada awal waktu. Auratnya juga senntiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu kesehariannya.

2. Akhlaknya Baik.

Yaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

3. Tegas Mempertahankan Maruahnya.

Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya. Kakinya hanya melangkah ke tempat-tempat yang di Ridhai Allah.

4. Amanah.

Tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan. Sangat berhati-hati sekali dalam mengemban amanah yang diberikan, terlebih lagi kalau itu masalah uang yang menjadi tanggung jawabnya.

5. Tidak Boros, tetapi Tidak Pelit.

Tahu membelanjakan uang dengan bijaksana. Memilih barang-barang yang memang benar-benar dibutuhkan dalam kehidupannya, dan mengabaikan barang-barang yg tidak begitu diperlukan, dan senang menyisihkan sebagian dari pendapatannya untuk orang tidak mampu yang benar-benar membutuhkan.

6. Menjaga Mata.

Dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap. Mata adalah indera yang paling berpengaruh terhadap tingkah laku seseorang.

7. Pergaulan yang Terkendali.

Tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian. Pergaulannya dihabiskan bersama orang-orang berilmu, orang soleh dan menghindari (dengan cara yang baik) berlama-lama dengan orang yang buruk perangainya.

8. Mempunyai Rekan Pergaulan yang Baik.

Rekan pergaulan seseorang itu biasanya sama. Namun tidak menutup diri dengan orang banyak dengan tetap menjaga akhlak dan perangainya.

9. Bertanggung jawab.

Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapaknya. Sikapnya santun dan sangat sayang kepada Ibu bapaknya, dan memperlakukan keluarganya dengan sikap yang baik.

10. Wajah yang Tenang, 

Apabila Berucap hati-hati dg Kata-katanya,Wajah yang teduh dan tenang adalah karunia Allah yang diberikan kepada orang-orang terpilih, dimana rasa cemas dan stress dicabut oleh Allah dari hati orang yg beriman sehingga ini terpancar dari wajah mereka yg tenang.


Seorang lelaki yang beriman TIDAK AKAN:

1.TIDAK AKAN mengajak anda ke pusat2 hiburan yang melalaikan.
2.TIDAK AKAN berani pergi berdua-duaan dg kekasih.
3.TIDAK AKAN membonceng bersama2 dengan kekasih.
4.TIDAK AKAN besenang-senang dengan wanita yang bukan muhrim.
5.TIDAK AKAN mengajak keluar bersama-sama pergi ke pasaraya, menonton wayang, makan berdua-duaan dan sebagainya.
6.TIDAK AKAN berani menyentuh tangan dan tubuh badan seorang wanita.
7.TIDAK AKAN berani mengajak anda melakukan aksi ringan-ringan.
8.TIDAK AKAN berani melakukan ZINA.


Itu tadi beberapa Ciri-Ciri Lelaki yang Shaleh dan Beriman terima kasih telah membacanya semoga kita termasuk kedalam lelaki yang shaleh dan juga beriman. Semoga bermanfaat..

Wassalamualaiku Wr. Wb..

http://motivator87.blogspot.com/2012/11/10-ciri-laki-laki-soleh-dan-8-ciri-laki.html

Ciri-Ciri Lelaki Shaleh dan Beriman Rating: 4.5 Diposkan Oleh: hendrat tri

0 comments:

Post a Comment

Di Mohon Apa yang Telah Saya Posting Linknya di Share
TERIMA KASIH